Zakup nowego roweru nie różnie się zbyt wiele o zakupu innych urządzeń. W przypadku elektroniki czy też innych produktów wybieramy tylko wyposażenie i właściwości danego urządzenia. W przypadku roweru sprawa jest bardziej skomplikowana, dochodzi jeszcze dobór odpowiedniego rozmiaru, typu, przeznaczenia. Ale zacznijmy od początku…
Rower nowy czy używany?
Kupując rower musimy sobie zadać kilka pytań z cyklu tych najtrudniejszych. Pierwszym z nim jest pytanie czy kupić rower fabrycznie nowy czy używany? Sprawa jest bardzo indywidualna i nie da się odpowiedzieć w jednym słowie. Jeżeli masz możliwość zakupu roweru używanego od kogoś zaufanego to bierz! Będziesz miał dobry sprzęt, dużo taniej niż fabrycznie nowy. Natomiast od osób nieznajomych uważaj, bardzo uważaj. Jak przy zakupie każdego innego sprzętu.
Rozwiązaniem pośrednim może być zakup roweru z poprzednich kolekcji. Czyli możemy kupić fabrycznie nowy rower z sezonu np. 2016 (czyli 3 lata do tyłu). Jesteśmy pewni stanu technicznego i mamy dwa lata gwarancji. W między czasie cena znacząco już spadała, czasami to już 40-50% taniej niż w momencie premiery. Ja preferuję takie okazji, ostatni rower kupiłem właśnie fabrycznie nowy, jednak 2 letni 🙂
Cena roweru
Wszyscy chcemy produkty tanie i dobre, jednak takie nie istnieją. Jeżeli coś jest naprawdę dobre to musi kosztować więcej, tego proste rachunku ekonomicznego nie da się oszukać. Ile powinieneś wydać? Nie ma dobrej odpowiedzi. Im więcej będziesz jedzić, tym więcej powinieneś wydać.
Mój autorski wzór na optymalną cenę roweru: (z przymróżeniem oka)
OCR = RD(roczny dystans) x 2
Zgodnie z powższym wzorem jeżeli w roku przejeżdżasz 500-600 km to rower za 1200 zł powinien Ci w zupełności wystarczyć. Wzór ten należy traktować z dużą dawką rezerwy, sprawdza się tylko w najniższych segmentach cenowych. Wybierając droższy rower dystansu nie musimy mnożyć razy dwa. Jeżeli robimy 5000 km, nie musimy kupować roweru za 10 000 zł – ale oczywiście jeśli nas stać możemy. Należy pamiętać, że rower kupujemy na kilka / kilkanaście lat dlatego nie warto przesadnie oszczędzać. Jeżęli w ubiegłym roku pokonałeś dystans 200 Km nie znaczy, że w tym zrobisz 1200 km, a w następny 4000 km. Dlatego myśl przyszłościowo, mając na uwadze grubość własnego portfela.
Zachęcam Cię również ze znajomieniem się z moim cyklem „rower do kwoty”, gdzie prezentuję kilka ciekawych roweru w danym segmencie cenowy.
Rozmiar ramy
Każdy producent roweru ma włąsną tabelę rozmiarów, dlatego powinniśmy się jej trzymać. do tego większa uwagę. Najstarszym i jednocześnie najlepszym pomysłem jest przymierzenia roweru, wówczas mamy pewność, że wybieramy właściwy.
Jeżeli o kolarstwie myślisz nieco bardziej poważnie to zastanów się również nad profesjonalnym bike fittingiem. Czyli idealnym dopasowaniu roweru do swoich rozmiarów, wtedy wykorzystasz maksimum swoich możliwości.
Typ roweru
Temat temat zostanie opisany przezemnie w odrębnym wpisie. Jak tylko wpis się ukarze, znajdziesz tutaj link do niego.
Osprzęt
W danym przedziale cenowym musimy starać się wybrać możliwe najlepszy osprzęt. Musisz jednak pamiętać, że producenci często stosują sztuczkę w której tyknie przerzutka jest wyższej grupy od pozostałej części roweru.
Poniżej zamieszczam linki do klasyfikacji grup SHIMANO.
Klasyfikacja grup SHIMANO dla rowerów szosowych
Klasyfikacja grup SHIMANO dla rowerów górskich
Waga roweru
Waga roweru to parametr, który bez wątpienia może nas zrujnować. Jednak nie dajmy się zwariować. Po pierwsze zawsze powtarzam, że taniej i zdrowiej zrzucić 2kg z naszego brzuszka, niż odchudzić rower o podobną wartość. Dlatego najpierw skupiamy się na swojej sylwetce, później na rowerze.
Po drugie waga roweru dla osoby jeżdżącej czysto rekreacyjnie nie ma jakiegokolwiek znaczenia. Nie zauważysz kilogramowej różnicy – naprawdę. Chyba, że wnosisz rower na 2 piętro, wówczas szukaj oszczędności na masie! 🙂
Amortyzator
Po raz kolejny nie ma łatwej odpowiedzi. Jeżeli jeździsz głównie po asfalcie, albo drodze dobrze utwardzonej to zakup amortyzatora mija się z celem. Najtańsze konstrukcje nie działają najlepiej, a do tego ważą jakieś 1-2kg.
Oczywiście amortyzator równa się wyższy komfort i z tym dyskutować nie będę. Decyzja należy do Ciebie.
Otwory montażowe w ramie
Element często pomijany w momencie zakupu, jednak czasami okazałej się bardzo istotny. Jeżeli wiesz, że będziesz potrzebował bagażnika, to pamiętaj aby sprawdzić czy ramą posiada odpowiednie otworowanie. Oczywiście z brakiem takich otworów można sobie poradzić, jednak może lepiej nie kombinować.