Mianem ostrego koła określa się rower, który ma sztywne połączenie korby z piastą. Rower posiada jedną zębatkę na tylnej piaście i jedną w korbie. Efektem tego jest obrót pedałów, jeżeli tylne koło pozostaje w ruchu. Nie posiada przerzutek. Tak naprawdę, jest to najprostszy w budowie rower, dzięki temu najbardziej niezawodny. Ostre koło może nam się kojarzyć z rowerkami dziecięcymi. Przynajmniej mój 25 lat temu działał na takiej zasadzie 🙂

W ostatnich latach wśród “kolarskich hipsterów” pojawiła się moda na tego typu rowery. Bardo często są one składane od podstaw, dzięki temu mają bardzo oryginalny wygląd. Poniżej kilka przykładów z sieci 🙂

Plusy : 
– niska cena
– bezawaryjność, nie ma co się zepsuć 🙂
– ciągle pedałowanie 🙂
– niższa waga – mniej sprzętu 🙂

Minusy : 
– Oczywisty: brak przełożeń,może być problem z wjechaniem pod niektóre wzniesienia 
– pokonywanie szybkich zakrętów może być niebezpieczne, możemy zahaczyć pedałem o podłoże

Jazda ostrym kołem z pewnością jest fajnym doświadczeniem. Jednak wymaga wprawy i przyzwyczajenia. Duża część takich rowerów nie posiada tradycyjnych hamucy, dlatego awaryjne hamowanie bywa dużo trudniejszym zadaniem. Musimy bardziej przewidywać sytuacje na drodze. Dodatkowo dobrą opcją jest wyposażenie się w pedały z “noskami” na buty, lub z zatrzaskami SPD.